Problem byłby może nieco mniej irytujący, gdyby łatwiej było karać kierowców łamiących przepisy, lub gdyby same kary były dużo bardziej dotkliwe. Zwłaszcza w przypadku tych, którzy notorycznie na parkinach czują się jak samozwańczy władcy tychże miejsc.
Z takiego założenia wyszła grupa posłów - Iwona Michałek, Michał Cieślak, Zbigniew Gryglas, Wojciech Murdzek i Grzegorz Piechowiak. Dlatego do ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji złożono stosowne pismo.
- Wskazujemy, że w ramach wykonywania mandatu poselskiego napływają do nas informacje od wyborców, którzy skarżą się na aktualny obecnie problem znalezienia miejsca do parkowania w miastach. Polskie miasta dotyka problem deficytu miejsc parkingowych, parkingów podziemnych bądź piętrowych i innych rozwiązań ułatwiających życie wszystkim użytkownikom dróg i chodników. Jednakże problem ten wzmacnia niski poziom kultury parkowania np. zaparkowanie samochodu poza liniami wyznaczającymi dane miejsce parkingowe i co się z tym wiąże nieprzestrzeganie przepisów prawa drogowego regulujących zasady prawidłowego postoju i parkowania pojazdów w terenie zabudowanym – piszą posłowie.
Dodają, że straż miejska nie posiada wystarczających skutecznych uprawnień w zakresie postępowania mandatowego, które mogłoby skutecznie odstraszyć źle parkujących kierowców.
- Policja w większości przypadków nie reaguje w przypadku naruszenia przepisów o parkowaniu w miastach gdzie funkcjonuje straż miejska czy gminna. Nadto brak jest dodatkowej sankcji w przypadku notorycznego łamania przepisów Prawa o ruchu drogowym w zakresie parkowania – zaznaczają parlamentarzyści.
Ich zdaniem rozważenia wymaga aktualnie obowiązujący katalog kar - taryfikator mandatowy - w zakresie naruszenia przepisów odnośnie parkowania.
- Dla przykładu, za zajęcie dwóch miejsc parkingowych w teorii można zostać ukaranym mandatem w wysokości 100 zł i jednym punktem karnym. W praktyce jednak służby odpowiedzialne za egzekwowanie nieprzestrzegania przepisów w tym zakresie reagują rzadko – czytamy w interpelacji.
Na koniec grupa posłów zadaje ministerstwu następujące pytania:
- Czy resort dostrzega konieczność zmiany przepisów prawnych penalizujących niezgodne z prawem parkowanie czy postój?
- Jak aktualnie kształtuje się taryfikator mandatowy w zakresie złego parkowania?
- Czy przewiduje się zwiększenie grzywien za złe parkowanie (szczególnie za zaparkowanie samochodu poza liniami wyznaczającymi miejsce parkingowe, zajmowanie dwóch miejsc parkingowych czy miejsc wyznaczonych dla niepełnosprawnych)?
- Czy istnieją statystyki przedstawiające ilość wystawionych mandatów za złe parkowanie w poprzednich latach bądź uzyskanych z tego tytułów przychodach dla budżetu państwa?