MAREK JÓŹWIAK: Podstawowym pytaniem, jakie tutaj się nasuwa, są koszty. Firma, która została wybrana, w swojej ofercie podała cenę brutto 145 140,00 zł, natomiast druga firma jedynie 29 800,00 zł. Jest to kolosalna różnica.
MARCIN ZASADA: To nie jest tak, że radny Zasada jest wrogiem wszystkiego. Po prostu działania burmistrza spowodowały, że przy każdym kolejnym kroku trzeba zadawać pytania, na które odpowiedzi są niechętnie udzielane. Mnie na przykład interesuje to, czy ta firma napisze również ostateczny projekt rewitalizacji w tej cenie, bo to też jest ważne, jeśli nie najważniejsze, a także to, czemu była aż tak wielka różnica kosztów złożona w ofertach.
URZĄD MIASTA: Sprowadzanie działania jedynie do przygotowania i przeprowadzenia ankiet jest dużym nadużyciem. Kwota 145 140 zł będzie wypłacona za przeprowadzenie kompleksowych badań socjologiczno – społecznych. Celem całego badania jest opracowanie ogólnej koncepcji rewitalizacji niezbędnej do stworzenia Programu Rewitalizacji Łęczycy. Jest to podstawowy, wręcz fundamentalnym dokument, bez którego aplikowanie o środki na rewitalizację miasta nie jest możliwe. W tym całym procesie ankiety są jedynie jednym z wielu elementów zbierania danych! Postawienie tezy sprowadzającej działania firmy prowadzącej badania socjologiczno – społeczne jedynie do przeprowadzenia ankiet wprowadza w błąd i może być podstawą, nieuzasadnionej w tym wypadku i zupełnie bezpodstawnej negatywnej oceny działań podejmowanych przez władze miasta.
Firma, która realizuje zadanie poza zebraniem danych będzie odpowiedzialna również za ich analizę, a także określenie potencjalnych obszarów do rewitalizacji. Firma opracuje również ogólną koncepcję rewitalizacji wybranych obszarów miasta Łęczyca i przeprowadzi konsultacje społeczne dotyczące opracowanych koncepcji dla potrzeb tworzenia przez Gminę Miasto Łęczyca - Gminnego Programu Rewitalizacji.
MAREK JÓŹWIAK: W zapytaniu ofertowym możemy przeczytać o wymaganiach, które mógłby spełnić nawet student. Jeżeli od firmy wymaga się udokumentowanych doświadczeń w realizacji co najmniej dwóch projektów koncepcyjnych zagospodarowania terenu i przeprowadzenia co najmniej jednego procesu badawczego socjologiczno – społecznego, to ponownie nasuwa się pytanie, czemu jest tak duża różnica w cenie?
URZĄD MIASTA: Za najkorzystniejszą została uznana oferta, która uzyskała łącznie najwyższą liczbę punktów. Pod uwagę brana była nie tylko cena. Komisja badała oryginalność i atrakcyjność pomysłu pod kątem: innowacyjności, oryginalności i integralności koncepcji, atrakcyjności i oryginalności działań, możliwości realizacyjnych zaproponowanych rozwiązań architektoniczno-przestrzennych. Badana była również spójność koncepcji z opisem przedmiotu zamówienia, która oceniana była pod kątem komplementarności oraz jej dostosowania do przedmiotu zamówienia, a w konsekwencji zapewnienia wysokiej jakości produktów prac, w tym zakresie: opracowanie koncepcji przy założeniu wyeksponowania tematyki rewitalizacji, a także wpisania w koncepcję unikatowych cech wyróżniających miasto. Badano również spójność koncepcji z „projektem ustawy o rewitalizacji”.
MAREK JÓŹWIAK: Uważam, że ankieta przeprowadzana w obecnej formie, może nie być miarodajna. Jednego dnia, jedna osoba może wygenerować mnóstwo wypełnień, więc jaka jest rzetelność przeprowadzanej ankiety? Podam jako przykład ankiety związanej z placem zabaw NIVEA, kiedy to można było wypełnić ankietę tylko raz dziennie. Poza tym, to mieszkańcy powinni zasugerować obszary rewitalizacji, a nie kierować się sugestiami, jakie padają w ankiecie.
MARCIN ZASADA: Skoro jedna osoba może wypełnić tę ankietę na 10 różnych sposobów, to jakie mogą być efekty tej ankiety? Tak samo jest z ilością wypełnionych ankiet, żeby nie było sytuacji, że ankiet będzie wypełnionych więcej niż jest mieszkańców Łęczycy.
URZĄD MIASTA: Ankieta jest jak najbardziej miarodajna. Mieszkańcy wypowiadają się w swobodny, anonimowy sposób na tematy związane z problemami, z preferowanymi do zrewitalizowania obszarami, z efektami społecznymi, które powinny być osiągnięte i wieloma innymi aspektami. Odsyłamy wszystkich do tych najprostszych ankiet internetowych, które można jeszcze do końca listopada wypełnić wchodząc na stronę z formularzem za pośrednictwem strony Internetowej Urzędu Miejskiego. Podkreślamy jeszcze raz: ankiety nie są jedyną formą pozyskiwania danych. Prowadzone są również na bardzo dużej próbie pogłębione wywiady o charakterze kwestionariuszowym otwartym, z dużym polem do działania projekcyjnego i stawiania ocen i prognoz przez badanych. Ponadto prowadzone są badania ankietowe w systemie face to face. Całość zakończy się konsultacjami społecznymi, które również będą weryfikowały wyniki uzyskane na poprzednich etapach.
WARTO WIEDZIEĆ:
Firma Nizio Design International, która realizuje badanie to firma posiadająca doświadczenie w tego typu działaniach. Firma przygotowała liczne projekty przestrzeni miejskich i kompleksów przyrodniczych między innymi: 10ha Park Rekreacyjny Zoom Natury w Janowie Lubelskim oraz rewitalizację i rewaloryzację dawnego młynu Rothera w Bydgoszczy.
Skupione wokół Nizio Design International zespoły zajmują się realizacją najważniejszych przestrzeni dla kultury w kraju, zapewniając całościową obsługę - od koncepcji, przez projekt wykonawczy, po nadzór autorski. Firma była odpowiedzialna za przygotowanie wystawy stałej Muzeum Historii Żydów Polskich, za projekt Muzeum Polaków Ratujących Żydów na Podkarpaciu im. Rodziny Ulmów w Markowej, za projekt Muzeum Współczesnego Wrocław. Firma Nizio Design International jest też odpowiedzialna za projekt Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie uhonorowany w 2011 roku nagrodą European Property Award.
Więcej informacji o programie Rewitalizacji Łęczycy znaleźć można w bieżącym wydaniu Gazety Lokalnej.