reklama

Szkoła Ucząca Się na wyjeździe. Nauczyciele Miłoszówki uczyli się od siebie i od innych

Opublikowano:
Autor:

Szkoła Ucząca Się na wyjeździe. Nauczyciele Miłoszówki uczyli się od siebie i od innych - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

AktualnościMiła, przyjazna atmosfera, humor, duch pracy i zaangażowanie – tak można skomentować warsztaty dla nauczycieli, które odbyły się w środę, 8 listopada br., w Rogolinie, miejscowości położonej w województwie mazowieckim.Niewtajemniczeni pewnie myślą, że nauczyciel raz posiadł wiedzę i nie musi się już uczyć. Nic bardziej mylnego. Sucha wiedza to zbyt mało. Czasy się zmieniają i nie wystarczy teraz w pracy z młodzieżą prowadzić zajęć metodami tradycyjnymi, na zasadzie wykładu, z jednym aktorem w roli głównej. Dobry nauczyciel to nie ten, który popisuje się wiedzą. Ale ten, który uczniów zmusi do całogodzinnej intensywnej aktywności na lekcji. To bardzo ważne, gdyż młodzi ludzie coraz mniej czasu poświęcają na naukę w domu.

By iść zatem naprzeciw nowym czasom, bo młodzież nie ta sama, co dwadzieścia lat temu, nauczyciele muszą szukać sposobów motywowania młodego człowieka do nauki, do jego rozwoju. I właśnie pedagodzy Gimnazjum im. Cz. Miłosza w Topoli Królewskiej cały czas poszukują takich strategii. Jedną z nich jest skuteczna współpraca wszystkich nauczycieli. Stąd udział w dwuletnim programie Rozwój Uczenia się i Nauczania. RUN to już drugi, zaawansowany etap programu Szkoła Ucząca Się, realizowany przez placówki wprowadzające ocenianie kształtujące (OK) i system zapewniania jakości.

Wyjazdowe szkolenie w oddalonym o prawie dwieście kilometrów Rogolinie było świetną okazją do wymiany doświadczeń, doskonalenia się i nawiązania współpracy. Pedagodzy z obu szkół zajmowali się w trakcie warsztatów OK – obserwacją i udzielaniem informacji zwrotnej, tzn. uczyli się, w jaki sposób obserwować lekcje swoich kolegów
i udzielać im konkretnej, rzeczowej i obiektywnej informacji.

– Jest to bardzo ważne, bowiem skłania obserwowanego do refleksji nad własną pracą i w konsekwencji prowadzi do poprawy jej jakości – mówi Barbara Doniak, jedna z liderek RUN-u. – W pracy nauczycielskiej gotowość do nauki i otwarcie na nowości dydaktyczne są bardzo cenne, pomagają nauczycielom świadomie się rozwijać, na czym przede wszystkim korzystają uczniowie –dodaje.

– Jestem pewna, że edukację zmienia się w szkole, nie w gabinetach urzędników – twierdzi Jolanta Kuropatwa, dyrektor Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej.– To wizja dyrektora i współpracujących z nim nauczycieli tworzy lepszą szkołę. Nasze gimnazjum jest w procesie zmian, ciągle doskonali jakość pracy. Jesteśmy szkołą uczącą się. To powód do dumy i odpowiedź na wyzwania naszych czasów.

Wyjazd do Rogolina to ważny etap na drodze współpracy obu placówek. W styczniu 2016 r. to my będziemy gościć nauczycieli rogolińskiego gimnazjum. Warsztaty regionalne to szansa na łagodne przejście od kultury profesjonalnej izolacji nauczycieli (uczących tylko w zaciszu własnych gabinetów) do kultury współpracy i systematycznego uczenia się poprzez praktyki obserwacji lekcji. Wierzymy, że polityczna zapowiedź wygaszania gimnazjów nie wygasi zapału świadomych pedagogów, którzy wiedzą, na czym polegają dobre zmiany.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE