W dniu dzisiejszym Straż Miejska w Łęczycy rozpocznie dodatkowe patrole, podczas których skontroluje wywiązywanie się przez właścicieli nieruchomości z obowiązków zimowego utrzymania chodników. Na właścicielach budynków ciąży ponadto obowiązek usuwania sopli i nadmiaru śniegu z dachów budynków.
PRZEPISY DOTYCZĄCE UTRZYMANIA ZIMOWEGO
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE MIASTA ŁĘCZYCA
UCHWAŁA NR XXVI /176/12 RADY MIEJSKIEJ W ŁĘCZYCY z dnia 20 grudnia 2012r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Łęczyca
Obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
§ 2.1.Właściciele nieruchomości obowiązani są do:
1) utrzymania czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno higienicznego nieruchomości oraz znajdujących się przy nich urządzeń;
2) usuwania z elewacji budynków, ogrodzeń, instalacji i przynależności nieruchomości, ogłoszeń lub reklam zamieszczonych bez zachowania trybu przewidzianego prawem, aktów wandalizmu naruszających porządek i ład publiczny oraz zanieczyszczeń powodowanych przez ptaki i inne zwierzęta;
3) uprzątnięcia sopli lodowych i śniegu z dachów i gzymsów budynków niezwłocznie po ich pojawieniu się, w sposób niezagrażający życiu lub zdrowiu ludzi i zwierząt;
4) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu, chwastów i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości, podwórzy, bram i przejść niezwłocznie po ich pojawieniu się;
5) gromadzenia uprzątniętego błota, śniegu i lodu przy krawędzi chodnika z jezdnią, w sposób umożliwiający swobodne i bezpieczne poruszanie się pieszych;
6)usunięcia śliskości na chodniku położonym wzdłuż nieruchomości, poprzez odlodzenie i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych
USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Rozdział 3
Obowiązki właścicieli nieruchomości
Art. 5.
1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
(…)
4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
(…)
6. Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w ust. 1-4 sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
7. W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1-4, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku.
8. Ust. 7 nie dotyczy obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 3-3b.