reklama
reklama

Obiekt z naszego regionu kandydatem na pomnik historii. Wie o nim niewiele osób

Opublikowano:
Autor:

Obiekt z naszego regionu kandydatem na pomnik historii. Wie o nim niewiele osób - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
14
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości ŁęczycaNiedawno złożono wniosek o wpisanie zabytkowego mostu z naszego regionu na krajową listę Pomników Historii. Obiekt wybudowany w 1928 roku, to pierwszy na świecie spawany most drogowy. Choć od 1995 roku wpisany jest do rejestru zabytków, starania o nadanie mu najwyższej rangi trwają.
reklama

To świadectwo polskiej innowacyjności

Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej zgłosił postulat wpisania zabytkowego mostu w Maurzycach na krajową listę pomników historii, aby podkreślić jego niezwykłe znaczenie dla polskiej kultury i techniki. Z tej okazji w Maurzycach odbyło się specjalne spotkanie z inicjatorami tego projektu, które przybliżyło historię i wartość tego unikalnego obiektu.

Most w Maurzycach, położony niedaleko Łowicza, to pierwszy na świecie spawany most drogowy, zaprojektowany przez wybitnego polskiego inżyniera i naukowca, profesora Stefana Bryłę.

-Ten most, jest unikalnym obiektem, jego konstruktorem był prof. Stefan Bryła,  wyjątkowy człowiek, naukowiec,  nauczyciel  i patriota – mówi Krzysztof Dudek ze  Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej – i dodaje –  Most w Maurzycach koło Łowicza, to pierwszy na świecie spawany most drogowy, zaprojektowany przez Polaka i zbudowany w 1928 roku – mówi Krzysztof Dudek.

reklama

Obiekt ma długość 27 metrów oraz szerokość ponad 6 metrów. Jak tłumaczy Agnieszka Lubiatowska jego konstrukcja była pionierska, gdyż zastosowano wówczas nowatorską technologię spawalniczą, która wyparła tradycyjne nitowanie. To rozwiązanie pozwoliło na stworzenie bardziej trwałych i eleganckich mostów, wyznaczając kierunek rozwoju inżynierii lądowej.

Most został wpisany do rejestru zabytków w 1995 roku i od tego czasu cieszy się statusem ważnego symbolu polskiej myśli technicznej i inżynierskiej. Obecnie most nie jest już przejezdny dla ruchu drogowego, ale można go zwiedzać przez cały rok. Regularnie prowadzone są prace konserwacyjne i drobne naprawy, które mają na celu zachowanie jego estetyki.

reklama

Dzięki staraniom o nadanie mu statusu pomnika historii, most zyska jeszcze większe znaczenie jako miejsce edukacyjne i turystyczne. Rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Maciej Zalewski, podkreśla, że inicjatywa Związku Mostowców jest słuszna i ważna dla zachowania tego unikatowego dziedzictwa.

- Ponadto prof. Stefan Bryła, konstruktor tego mostu, jest postacią , bardzo niezasłużenie zapomnianą; zresztą o tym moście też niewiele osób wie i mówi, a  bardzo szkoda. Namawiamy wszystkich aby podczas zwiedzania ziemi łódzkiej zatrzymać się tutaj i poznać historię tego obiektu. Nieopodal jest duży parking, trochę dalej mamy  łowicki skansen. Jadąc Drogą Krajową nr 92 naprawdę warto się tu zatrzymać – przyznaje Maciej Zalewski. 

reklama

Niewiele osób też wie, że w województwie łódzkim znajdują się dwa stalowe mosty drogowe zaprojektowane przez prof. Stefana Bryłę. Pierwszy z nich to właśnie  most w Maurzycach nad rzeką Słudwią, a drugi , pomimo upływu czasu  wciąż czynny,  w  miejscowości Retki,  w pobliżu Łowicza. Oba mosty są świadectwem innowacyjności polskiej inżynierii tamtego okresu.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Artykuł pochodzi z portalu kutno.net.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo