Krzysztof Lipiński powiedział, że zdaje sobie sprawę z tego, że ta odpowiednia droga edukacji jest nadal poszukiwana, dlatego wyraża nadzieję, że dzisiejsze szkolenie w tym pomoże.
Po prelekcji odbył się wykład pt. „Szkoła efektywna, czyli jaka?” poprowadzony przez nauczycieli, konsultantów Ośrodka Zarządzania w Edukacji Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi panią Elżbietę Kolczyńską i pana Andrzeja Melsona. Z przyczyn losowych nieobecna była pani wicedyrektor ŁCDNIKP w Łodzi Zofia Teresa Dąbrowska.
Prowadzący zwracali uwagę na podstawowe aspekty efektywności szkoły, na którą skladają się między innymi: dobry wizerunek, współpraca ze środowiskiem, zaangażowanie rodziców, a także sukcesy odnoszone przez uczniów potwierdzone wynikiami zewnętrznego egzaminu.
Zaznaczali, że ważna jest trafna diagnoza w ocenie potencjału uczniów, a także jego wykorzystanie, co wiąże się z warsztatem nauczycielskim i szkolnym modelem kształcenia. Na przykładach z własnego doświadczenia zawodowego omawiali niektóre problemy, z jakimi na co dzień spotykają się nauczyciele.
Drugim etapem szkolenia był wykład Agnieszki Sułowskiej, eksperta Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, pt. „ Jak zmieniać nauczanie matematyki?”. W wykładzie zostały przedstawione przykłady trafnego oceniania wiedzy ucznia, gdzie często uczniowie, nie postępując według klucza, znajdowali rozwiązanie, które było poprawne.
Finałem konferencji jest dyskusja zebranych na temat metod nauczania i dalszych perspektyw dla oświaty.